Sahejte na mě, ale buďte u toho prosím zticha!

14.09.2025

Gabriela Němcová

Upovídaní extroverti mávnou rukou. Ale existují lidé, pro které je obyčejná návštěva kadeřnictví nebo kosmetického či masážního salonu krokem, na který se dlouho psychicky připravují. Kadeřnici si nevybírají podle toho, jak a za kolik stříhá, ale podle toho, jak moc při tom stříhání mluví. Paradoxně některým tolik nevadí, když mluví opravdu hodně, protože tam je zase naděje, že nečeká na odpovědi… Další zákazníci ale jednoduše touží po obyčejném klidu, který nemají doma nebo v práci. A překvapivě jej často nenacházejí ani při masáži, kterou mají mnozí s představou ticha a relaxace přímo spojenou.

Dostane se trend tichých osobních služeb do českých salonů?

"Nová klientka se zajímala, zda může být zticha po celou dobu masáže. Masérka, ke které chodila doteď, mluvila a mluvila, ale ona chce ticho a relax. Hlásím, že já mluvím, jen když jsem tázána," napsala nedávno na Instagram masérka z Liberce. Pod jejím příspěvkem se na toto téma strhla diskuze se zkušenostmi a radami:

"Stačí přece říct, že mluvit nechcete."

"Pro neasertivní lidi je těžké si říct. Pro mě to bylo taky těžké, ale už to říkám."

"Já jsem se odhodlávala, a nakonec jsem jí to řekla, ale vydržela to tak 10 sekund a začala se bavit znova. Masáž jsem si vůbec neužila, neodpočinula jsem si. Teď už masérku nemám."

"Žiju teď na Moravě a tady se mlčení bere jako nevychovanost. Co bych dala za to, mít možnost mlčet u kadeřnice."

"Měla jsem maséra, celou dobu mluvil o politice, říkal vtipy, nebo chtěl, abych mu nějaký vtip řekla já. Bylo to hrozný, i když masáž byla dobrá, už jsem tam nešla."

"Já mám super kadeřníka, co mlčí, řekne maximálně tři věty za dvě hodiny."

"Mrzí mě, že masérky, které jsem zatím navštívila, povídaly celou dobu – i když jsem je slušně poprosila, že bych si raději užila ticho. Ale bohužel se mi to nestalo ani jednou…"

"Nejvíc jsem si užil thajskou masáž, kde paní mluvila jen lámaně anglicky."

"Chodím ke kadeřnici, kde hned při online termínu máte možnost zaškrtnout kolonku "nemluvit". Je to super." (Tento komentář napsala slovenská uživatelka.)

"Lidi by spolu měli komunikovat. Vyříkat si dopředu, zda je komunikace žádána, nebo ne… a pustit představu toho, že je potřeba mluvit za každou cenu," říká k tomu masérka z Liberce.


Česká kadeřnictví a další poskytovatelé osobních služeb deklarují na webových stránkách "osobní přístup", výzvu k požadavku na tiché služby však až na výjimky výslovně neuvádějí. Tou výjimkou je například jedno brněnské kadeřnictví: "V mém kadeřnictví nabízím koncept tichého kadeřnictví – pokud máte chuť si v klidu odpočinout a během služby nemluvit, respektuji vaše potřeby a váš čas. Budeme se soustředit jen na vaše vlasy a vaše přání."

V zahraničí má již služba své pevné místo na trhu. Pod názvem Silent Haircut se začala prosazovat v roce 2019 v Londýně a poté výrazně posílila během pandemie – vzhledem k tomu, že obsahem tehdejších rozhovorů byl téměř výhradně covid, spousta lidí přestala mít chuť na nezávazné povídání a vítala možnost ticha.

V posledních letech se nabídka ujala i například v Německu a ve Švýcarsku, kde se nabízí převážně jako Silent Cut a zákazníci jsou na webových stránkách salonů vyzýváni, aby požadavek na tiché služby zmínili při telefonickém objednání, v poznámce webového formuláře, nebo mohou rovnou zaškrtnout k tomu určené políčko v objednávce. Dohoda se samozřejmě může uskutečnit i přímo osobně v křesle, nejlépe však hned na začátku služby, a hlavně jasným a pro obě strany nezraňujícím způsobem.

Příklad prezentace služby na stránkách švýcarského kadeřnictví Haar-Werk, které ji nabízí ve všech svých 20 pobočkách:

Volný překlad z němčiny:

Umlč nás

Přeješ si stříhání bez řečí? Pak si zarezervuj svůj Silent Cut. Všední den je často turbulentní, hlasitý a plný rozptýlení – tady přichází klidná návštěva kadeřnictví jako na zavolanou. Ve všech našich pobočkách nabízíme možnost si svou návštěvu užít v tichu. Jednoduše nám dej vědět, že si přeješ chvilku pro sebe, a zamluv si službu Silent Cut.

Silent Cut

Abychom věděli, že chceš mít klid, zaškrtni u volitelných políček pole Silent Cut. Okno se objeví automaticky.


Příklad prezentace služby kadeřnictví Studio Blush v Berlíně, které nabízí zákazníkům zcela individuální přístup, co se klidu týká:

Silent Booking

Střihy nebo mytí a foukání

Pro tyto služby si můžete rovnou zarezervovat Silent Booking, nebo mi zanechte diskrétní zprávu, pokud potřebujete klid. V salonu bývá plno – tedy pokud si chcete svůj odpočinek užít zcela v klidu, oslovte mě přes e-mail nebo WhatsApp ještě před rezervací, abychom našli vhodný termín. To platí pro všechny rezervace.

Zde je prostor pro vaše vyjádření k tématu. Přihlaste se mi na e-mail nemcovag@centrum.cz a přidejte se k mému novému projektu. Bližší informace najdete v tomto článku.